تبلیغات
دین و علم - مقاله امیرالمؤمنین علی(ع) و قرآن
" (امام حسن مجتبی (ع) : بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى. (تحف العقول ص 229 " پیامبر اكرم (ص)فرمود:«لو كان العقل رجلا لكان الحسن»«اگر قرار بود عقل به صورت انسانى مجسم شود، همانابه صورت حسن جلوه مى كند»
دین و علم
بسم الله الرحمن الرحیم
نگیرید خرده به حرفم که تو رؤیاهام می گم / پرچم یاحسن گنبد طلاش رو دوست دارم

 

 
قرآن وعلی (ع)

امیرالمؤمنین علی (ع)

و قرآن

نویسنده :مصطفی فیلی شوهانی

دانلود
مقدمه:

امیرالمومنین علی (ع) جلوه و تجلی اکثر صفات الهی است.علی(ع) شخصیتی است که دربین تمام جهانیان به عنوانفردی عادل مشهور است و جایگاه ایشان دربین مسلمین به عنوان والاترین مؤمن و نزدیک ترین فرد به نبی اکرم(ص) مثبوت است و در شیعه اولین امام ، امیرالمؤمنین و سیدالأوصیاء است

در این مجال تنها ذره ای از ارتباط امیرالمؤمنین علی (ع) با قرآن بیان خواهد شد و دلیل انتخاب این موضوع این است که پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی فرمودند: «علیٌ مع القرآن و القرآن مع علی : علی با قرآن است و قرآن با علی»
البته این حدیث یکی از احادیثی است که ارتباط آن حضرت و قرآن را نشان می دهد.پیام این حدیث در نظر من این است که می خواهد بگوید علی (ع) قرآن ناطق است و همیشه در راه قرآن قدم می زند و قرآن نیز همیشه پشتیبان ایشان و ثابت کننده ی ولایت امیرالمؤمنین (ع) است.

ارتباط علی (ع) و قرآن:
علی (ع) کاتب وحی است و آن کسی است که در هر حال نزد پیامبر بوده و تمامی شأن نزول ها را می داند و بعد از پیامبر (ص) داناترین و عالم ترین فرد به قرآن ایشان هستند. ازطرفی همانطور که قبلا گفتم حدیثی با محتوای
«علی با قرآن است و قرآن با علی» از نبی اکرم (ص) نقل شده است.حدیثی دیگر نیز از پیامبر(ص) نقل شده است که می گوید: «علیٌ مع الحق و الحق مع علی : علی با حق است و حق با علی» از این دو حدیث می توان نتیجه گرفت که قرآن همان حق است و قرآن حق را می گوید.از طرفی از حدیث دوم  می توان نتیجه گرفت که علی (ع) همیشه حقگو وصادق است و پیامی دیگری نیز برای مردم زمان دارد که علی (ع) هرگونه موضع سیاسی که گرفت درست و حق است.

چند ویژگی مشابه علی (ع) و قرآن است که عبارتند از:

1- قرآن صامت است و علی (ع) قرآن ناطق است.
2-قرآن فرقان(جداکننده حق از باطل) است و علی (ع) همینطور.

3-قرآن حقگو است و علی(ع) همینطور

4-قرآن گواه رسالت است و علی (ع) همینطور

برداشتی از آیات سوره حمد در فضیلت علی (ع) و اهل بیت (علیهم السلام) :

ابتدا در آیه اول یعنی بسم الله الرحمن الرحیم خداوند مهربانی و بخشندگی خود  را نام می برد.

در آیه دوم خدا از ما خواسته که او را حمد کنیم.ولی چرا؟دلایل مختلفی برای برای آن است که یکی از آنها این است که خداوند به ما نعمت ولایت را ارزانی داشته است.
سپس خداوند بر بخشندگی و مهربانی خویش تاکید می کند.و می توان بخشندگی از این نظر که ولایت را به ما بخشید و مهربانی از این نظر که بوسیله نبی مکرم(ص) و ولایت اهل بیت و عترت(علیهم السلام)بر تمامی انسان ها رحمت فرستاد و این رحمت برای شیعیان گسترده تر است.

در آیه بعد می فرمایند مالک یوم الدین که می توان از این آیه و آیه قبل برداشت کرد که خدا در روز قیامت به شیعیان و محبان علی (ع) توجه بیشتری دارد و نسبت به آنان مهربان تر است.

بعد می فرمایند که فقط باید خدا را عبادت کنیم و فقط از خدا استعانت بجوییم.

در آیه بعد آمده که مارا به را راست هدایت کن. امام علی (ع) می فرماید: «أنا صراط المستقیم : من راه راست هستم»پس می توان نتیجه گرفت که در اینجا می گوییم خدایا ما را به ولایت علی بن ابی طالب (ع) هدایت کن.

حالا به آیه آخر می رسیم که خود چند بخش است.ابتدا آمده که «صراط الذین أنعمت علیم : راهی که به آن ها نعمت دادی»در تفسیر آیه ای دیگر از قرآن که محتوای این بود که «از نعمت پرسیده می شود» امام صادق (ع) می فرماید که در اینجا منظور اهل بیت (علیهم السلام) و علی (ع) است.پس می توان نتیجه گرف که نعمت در اینجا نیز منظور اهل بیت(علیهم السلام) و ولایت علی (ع) است.

سپس می فرماید: «غیرالمغضوب علیهم : نه کسانی که برآن ها غضب شده» در براساس حدیث پیامبر اکرم(ص) که می گوید( هرکس فاطمه را خشمگین کرد مرا خشمگین کرده است و هرکس مرا خشمگین کند خداوند را خشمگین کرده است) می تواند در اینجا منظور دو خلیفه اول باشد که هم در کتب شیعه و هم کتب اهل سنت آمده که حضرت زهرا (س) تا آخر عمر بر آن ها غضب کرده بود. و در آخر آمده که « نه گمراهان».در ایجا گمراهان چه کسانی هستند؟ گمراهان کسانی هستند که راه غضب شدگان را بروند.

آیات ولایت:

اکثر آیات زیر در بین مسلمانان تفسیر واحد دارد و آن فضیلت علی (ع) است:

1-آیه ولایت(آیه انفاق انگشتر در رکوع به فقیر) :آیه 55 سوره مائده

2-آیه تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) :آیه 67 سوره مائده

3-آیه اکمال دین:آیه 3 سوره مائده

4-آیه تطهیر:آیه 33 سوره احزاب

5-آیه مباهله:آیه 61 سوره آل عمران
6-آیه مربوط به انفاق به مسکین و یتیم و اسیر:آیات 6 تا 9 سوره انسان

7-آیه مودت:آیه 23 سوره شوری

8-آیه لزوم اطاعت از اولی الامر:آیه 59 سوره نساء

9-آیه لیله المبیت:آیه 207 سوره بقره

10-آیه انفاق علی (ع) در شب و روز و آشکار و نهان:آیه 274 سوره بقره

11-آیه نجوا:آیات 12 و 13 سوره مجادله

12-آیه سأل سائل:آیه 1 تا 4 سوره معارج

13-آیه منذر و هادی:آیه 7 سوره رعد

14-آیه دعوت کننده به همراه بودن با صادقان:آیه 119 سوره توبه

و صدها آیه دیگر که در اثبات ولایت امیر المؤمنین علی (ع) در قرآن آمده است.البته بعضی از مفسران معتقند که تمام قرآن و آیات به علی (ع) مربوط می شود.

مصحف علی (ع):

پس از شهادت نبی اکرم(ص) با غصب خلافت و خانه نشین شدن امیرمتقیان علی(ع) ایشان به جمع آوری و تدوین قرآن پرداختند که در آن غیر از آیات الهی شأن نزول ،تأویل ها ،ناسخ و منسوخ،محکم و متشابه و تفسیر آیات به آن حاشیه شده بود و با قرائت پیامبر (ص) منطبق بود که نام آن را مصحف علی (ع) گذاشتند.پس از اتمام مصحف ایشان با مصحف به مسجد رفتند و آن را عرضه کردند که ناگهان خلیفه ثانی برخاست و گفت:اگز نزد تو قرآن است،همانند آن نزد ما هم هست و ما به قرآن تو نیازی نداریم.حضرت پس از اتمام حجت به خانه بازگشتند و دیگر کسی آن مصحف را ندید و آن مصحف از امامی به امام دیگری رسید و حال در دست حجه بن الحسن عسکری(عج) است.آنچه ابن عباس از امیرمؤمنان نقل کرده و تفسیر ایشان را بیان کرده گوشه ای از علم علی (ع) و آن مصحف که دربردارنده ی دانش قرآنی حضرت می باشد است.

قرآن بر نیزه کردن و جنگ صفین:

این حیله عمروعاص بود تا جان خود و معاویه را نجات دهد.براساس نقل هایی که به ما رسیده مالک اشتر(ره) تا چند قدمی خیمه معاویه رسیده بود که ناگهان این واقعه تلخ رخ داد و حکمیت بوجود آمد.بنا به قول مسعودی (در مروح الذهب ،جلد 2،صفحه 390) پانصد قرآن بر نیزه ها بالا رفت.

از نظر من تنها همین قرآن به نیزه کردن خود توهینی به قرآن است.

علی (ع) بار ها گفته که قرآن ناطق من هستم،اما مردمی جاهل که متأسفانه اکثر سپاه را تشکیل می دادند حرف ایشان را قبول نکردند و حتی نظر امام را درباره کسی که لایق رفتن به حکمیت است را نپذیرفتند.

در آخر:

در کل ارتباط عمیق بین علی (ع) و قرآن را هیچ کس منکر نیست و صد البته که نباید تنها به یکی از دوثقل تکیه کرد و باید به هردو عمل کرد و هرکس تنها به یکی از آن دو تکیه کند گمراه خواهد شد.

این مختصری بود از ارتباط امیرالمؤمنین علی (ع) و قرآن که حتی ذره ای از دریای بی کران ارتباط ایشان با قرآن نیست.

بُوَد توسل ما به پنج تن آل عبا                    به نبی و علی و اهل بیت خدا

کن نصیب ما ای خدای رحیم                   شفاعت بنت نبی فاطمه الزهرا

به حق محمد نبی و رسولت                        به حق وصی و نفس نبی مرتضی

به حق ام ابیها صدیقه کبری                        به حق حسن کریم آل عبا

به حق حسین شهید خون خدا               به حق مهدی قائم آل عبا

قدم ما در راه ولایت بکن استوار                  بکن عاقبت ما بخیر ای خدا

شاعر :مصطفی فیلی شوهانی

کوتاهترین دعا برای بزرگترین آرزو

اللهم عجل لولیک الفرج

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

کلیه ی حقوق این مقاله محفوظ است

 وبلاگ دین و علم :

din-elm.mihanblog.com

کانال دین و علم:

telegram.me/dinelm






موضوعات مرتبط : مذهبی ،
برچسب ها : امیرالمؤمنین ، قرآن ، علی (ع) ، امام ، خلافت ،

ادامه مطلب
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 | نویسنده : مصطفی فیلی شوهانی | نظرات ()

 
بسم الله الرحمن الرحیم
نگیرید خرده به حرفم که تو رؤیاهام می گم / پرچم یاحسن گنبد طلاش رو دوست دارم

:: مصطفی فیلی شوهانی

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ساعت فلش مذهبی __________ حدیث موضوعی ------------ آیه قرآن ------------- اوقات شرعی ------------- پخش زنده حرم ------------ تاریخ روز --------- مهدویت امام زمان (عج) ------------ آیه قرآن

 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به دین و علم می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.

 

ذکر کاشف الکرب